Τζίνα Δαρσακλή

Η πρώτη Ελληνίδα καπετάνισσα στο Metaverse

Η Τζίνα Δαρσακλή επέλεξε τη θάλασσα πολύ συνειδητά. Πριν δημιουργήσει δικό της NFT και πριν ασχοληθεί με την επιχειρηματικότητα και την ηγεσία, αποφάσισε ότι ήθελε να μάθει όσα περισσότερα μπορούσε για να γίνει καλύτερη όχι μόνο στα τεχνικά κομμάτια της δουλειάς της, αλλά και για να βοηθήσει τη ναυτιλία να εξελιχθεί.

Πλέον εκτός από αξιωματικός σε μεγάλη ναυτιλιακή εταιρεία με 8ετή εμπειρία στη θάλασσα και μέλος σε πολλές επαγγελματικές οργανώσεις, ασχολείται και με την προστασία του περιβάλλοντος μέσω της τεχνολογίας, καθώς ανήκει και στην ιδρυτική ομάδα του KyotoCoin.

Η καπετάνισσα Δαρσακλή μίλησε στο Jenny.gr για την πορεία της στη ναυτιλία και την καθημερινότητα στο πλοίο, τη δια βίου εκπαίδευση και το πιο πρόσφατο πρότζεκτ της, αυτή τη φορά στο Metaverse.

Πείτε μας λίγα λόγια για τη μέχρι τώρα πορεία σας. Πώς πήγατε από την Ανώτατη Σχολή Εμποροπλοιάρχων να έχετε το δίπλωμα Πλοιάρχου Α΄, να εργάζεστε σε μεγάλη ναυτιλιακή;

To ταξίδι μου στη ναυτιλία ξεκίνησε το 2007, όταν εισάχθηκα στη Σχολή Εμποροπλοιάρχων. Εν συνεχεία έκανα το πρώτο μου εκπαιδευτικό ταξίδι σε ένα μικρό χημικό δεξαμενόπλοιο. Όσο ήμουν πάνω στο πλοίο μελετούσα συνεχώς ώστε να καταλάβω τις εργασίες και τις λειτουργίες του. Η ανάγκη μου να κατανοήσω περαιτέρω τη διαχείριση του πλοίου, καθώς και τη στρατηγική πολίτικη των Ναυτιλιακών και τον εκτελεστικό ρόλο διαχείρισης των καραβιών με ώθησε να ξεκινήσω συγχρόνως με την ΑΕΝ τις σπουδές μου στο ΒCA, όπου πήρα το πτυχίο μου στα Ναυτιλιακά με κατεύθυνση το Ναυτικό Δίκαιο και τις Ναυτασφαλίσεις. Όταν αποφοίτησα και από τις δύο σχολές ξεκίνησα και συνεχίζω να εργάζομαι -να μπαρκάρω όπως είναι γνωστό- στα πλοία. Το ταξίδι αυτό δεν είναι σπριντ. Ήταν και συνεχίζει να είναι Μαραθώνιος που χρειάζεται επιμονή, υπομονή και πείσμα! Ανάμεσα στα ταξίδια, καθώς και πάνω στο πλοίο, παρακολουθούσα on-line μαθήματα ηγεσίας από το MIT, διάφορες πιστοποιήσεις στο TMSA, άλλα και προγράμματα εκπαίδευσης του κόσμου, διαχείρισης του πλοίου, ναυλώσεις κτλ.

Τι σας τράβηξε στη θάλασσα και μάλιστα σε ένα τόσο απαιτητικό επάγγελμα;

Ξεκάθαρα η αγάπη μου για το στοιχείο! Δεν προέρχομαι από ναυτική οικογένεια και η επιλογή μου ήταν πολύ συνειδητή. Στην πορεία ανακάλυψα ότι ταιριάζει στην προσωπικότητα και την ιδιοσυγκρασία μου, ενώ πρόσθετο κίνητρο ήταν και οι οικονομικές απολαβές που προσφέρει. Η ναυτιλία μου έδωσε τη δυνατότητα να ταξιδεύω στο εξωτερικό, να συνεργάζομαι με ανθρώπους από όλο το κόσμο και από διαφορετικές κουλτούρες, να ασχολούμαι με τεχνικά θέματα, να αντιμετωπίζω προκλήσεις, καθώς επίσης και να επενδύσω στην περαιτέρω εκπαίδευση και κατάρτιση μου.

Ποιο είναι το πιο δύσκολο κομμάτι των μεγάλων επαγγελματικών ταξιδιών; Υπάρχει κάποιο μέρος της δουλειάς που σας προσφέρει ηθική ανταμοιβή;

Επιλέγοντας αυτό το επάγγελμα επιλέγεις ουσιαστικά την απόσταση, είτε λείπεις μικρό διάστημα είτε μεγάλο. Η απόσταση είναι ένα από τα πιο δύσκολα κομμάτια. Όσο είσαι επάνω στο πλοίο δεν μπορείς να είσαι η κόρη, η σύζυγος, η φίλη, ή να έχεις οποιαδήποτε άλλη κοινωνική ιδιότητα. Γιορτές όπως τα Χριστούγεννα, το Πάσχα, τα γενέθλια τα γιορτάζεις στο πλοίο μακριά από τους αγαπημένους σου και θέματα που αντιμετωπίζονται εύκολα όταν είσαι στη στεριά, στο πλοίο εάν και εφόσον ενημερωθείς, προσπαθείς να τα αντιμετωπίσεις μέσω ενός τηλεφώνου. Βέβαια πλέον υπάρχουν περισσότεροι τρόποι να επικοινωνήσεις με τους δικούς σου ανθρώπους στη στεριά -διαδικτυακά, μέσω εφαρμογών ή και μέσω των κοινωνικών δικτύων- και είναι δεδομένο ότι θα έχεις αξιόπιστη εικόνα και ήχο, οπότε ακόμα και τα πολύμηνα ταξίδια γίνονται πιο εύκολα. Το 5G έχει βελτιώσει την συνδεσημότητα όπου είναι αυτό δυνατόν και κατ' επεκταση την ευημερία των ναυτικών.

Όσον αφορά την ηθική ανταμοιβή, δεν υπάρχει καλύτερο πράγμα στη δουλειά μας από το να σε εμπιστεύονται οι ανώτεροι και η εταιρεία για τη διαχείριση του πλοίου, καθώς επίσης και να προσφέρεις γνώσεις στους συναδέλφους σου.

Ποια είναι η καθημερινότητά σας όταν βρίσκεστε στη θάλασσα; Τι σας βοηθά να ανταπεξέλθετε;

Όταν είμαστε εν πλω, η ημέρα ξεκινά με το toolbox meeting, που συζητάμε τις εργασίες που θα λάβουν χώρα, τυχόν επιπλέον μέτρα που μπορεί να χρειάζεται να πάρουμε και ετοιμασία αδειών εργασίας στον εκάστοτε χώρο. Ενημερώνονται όλα τα μέλη του πληρώματος, καθώς επίσης και το τεχνικό προσωπικό, εάν χρειάζεται η συμμετοχή τους. Καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας βρίσκομαι στο κατάστρωμα, παρακολουθώντας την πρόοδο των εργασιών με γνώμονα πάντα την ασφάλεια. Πραγματοποιούνται επίσης έλεγχοι σε όλο το πλοίο όσον αφορά τον εξοπλισμό ασφαλείας, φορτίου, πρόσδεσης, το φαρμακείο, την κουζίνα, υγειονομικούς ελέγχους κτλ. Επιπλέον, για κάθε έλεγχο που γίνεται, εκδίδεται άδεια εργασίας, αξιολόγηση κινδύνου, καθώς και έγγραφα που αποδεικνύουν ότι κάναμε τον έλεγχο αυτό. Το γραφειοκρατικό κομμάτι δυστυχώς είναι ένα από τα πιο μεγάλα και χρονοβόρα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Μετά το πέρας των εργασιών της ημέρας συζητάμε την επίτευξη των ημερήσιων στόχων ή εάν προέκυψε κάτι καινούριο και πηγαίνουμε για το βραδινό μας. Συνήθως αργά το απόγευμα ετοιμάζω επιπλέον έγγραφα που μπορεί να χρειάζονται και ύστερα μαζευόμαστε στο γνωστό καπνιστήριο, όπου θα πούμε τα νέα μας και μπορεί να ακούσουμε μουσική, να παίξουμε κάποιο επιτραπέζιο ή να κάνουμε stream κάποια ταινία.

Χρησιμοποιούμε επίσης το ίντερνετ, όχι μόνο για τις λειτουργικές διαδικασίες του πλοίου, αλλά και για την επικοινωνία όλων μας με τις οικογένειές μας και τους αγαπημένους μας. Τα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα είναι πλέον τόσο σταθερά και αξιόπιστα που μπορούμε να παρακολουθούμε τι γίνεται στη στεριά σε πραγματικό χρόνο. Με αλληλεγγύη, σεβασμό, και επικοινωνία, η καθημερινότητα βελτιώνεται σε σημαντικό βαθμό.

Από το βιογραφικό σας φαίνεται πώς δίνετε μεγάλη έμφαση στη δια βίου μάθηση. Ποιες δεξιότητες που μάθατε μετά τις σπουδές σας σας έχουν φανεί πιο χρήσιμες;

Η ναυτιλία είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη τεχνολογική πρόοδο και ως εκ τούτου απαιτεί νέες ειδικότητες, νέες γνώσεις, εφαρμογή νέων μεθόδων και διαδικασιών διαχείρισης του πλοίου σε θεσμικό, τεχνικό και λειτουργικό πλαίσιο, με γνώμονα βεβαίως πάντα την ασφάλεια.

Ιδιαίτερα χρήσιμες ήταν οι δεξιότητες και οι πιστοποιήσεις με θέμα την ηγεσία, τη διαχείριση- το λεγόμενο management- και τις διαπραγματεύσεις. Δυστυχώς στην Ελλάδα δεν υπάρχει στο εκπαιδευτικό σύστημα από μικρή ηλικία η κατάρτιση στην ηγεσία, ούτε και η επιχειρηματική σκέψη. Έχεις βεβαίως ως ενήλικας τη δυνατότητα να ασχοληθείς με αυτές στα διάφορα εντός και εκτός Ελλάδος ιδρύματα. Η ηγεσία και το μάνατζμεντ βοηθούν ώστε να λαμβάνονται καλύτερες αποφάσεις και να λύνονται αποτελεσματικά τα διάφορα προβλήματα που προκύπτουν στην καθημερινότητά, είτε στο πλοίο είτε στο γραφείο. Ανακαλύπτεις λοιπόν στην πράξη τα ταλέντα και τις ικανότητές σου, καθώς επίσης και την υποχρέωση σου ως ηγέτη να αναλάβεις ευθύνες και υποχρεώσεις, να αναγνωρίζεις τις επιτυχίες, είτε είναι προσωπικές είτε αφορούν την ομάδα, και να προσβλέπεις στην ανάπτυξη και την αλλαγή του τρόπου σκέψης -από fixed mindset σε growth mindset. Επίσης, η συνεχής εκπαίδευση σε βοηθά να ανακαλύψεις νέες δυνατότητες και ικανότητες και ενισχύει την αυτοπεποίθηση και την αυτοανάπτυξη.

Αναφερθήκατε στην εξέλιξη της τεχνολογίας στη ναυτιλία, αλλά και το πώς οι σύγχρονες τηλεπικοινωνίες σας επιτρέπουν να κρατάτε επαφή με τη στεριά. Με ποιους άλλους τρόπους έχουν βελτιώσει οι τηλεπικοινωνίες τις εργασίες στο πλοίο;

Τα συστήματα που έχουν εισέλθει τα τελευταία χρόνια στη ναυτιλία δεν διευκολύνουν μόνο την επικοινωνία με τη στεριά, αλλά και την καθημερινότητά μας πάνω στο πλοίο. Για παράδειγμα, ο εντοπισμός του πλοίου πλέον πραγματοποιείται σε πραγματικό χρόνο και με τεράστια ακρίβεια με τη βοήθεια των δικτύων 5G, ενώ ακόμα και η διαδικασία πλοήγησης του πλοίου πραγματοποιείται αυτοματοποιημένα. Η καθημερινή, προγραμματισμένη επικοινωνία του πλοίου με τη στεριά διεξάγεται απρόσκοπτα και είναι εξασφαλισμένη ακόμα και υπό έκτακτες συνθήκες, όταν πρέπει να ληφθούν σημαντικές αποφάσεις σε μικρό χρονικό διάστημα. Η χαρτογράφηση είναι επίσης αξιόπιστη χάρη στην τεχνολογία, που σημαίνει ότι το φορτίο φτάνει σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα στον προορισμό του έχοντας αποφύγει ανεπιθύμητα καιρικά φαινόμενα, καθυστερήσεις και άλλες συνθήκες που οδηγούν στη σπατάλη πόρων και χρόνου.

Οι δυνατότητες που προσφέρει το 5G έχουν φέρει επανάσταση στο ναυτικό κλάδο σε επίπεδο επικοινωνίας, τεχνικών εργασιών, διάγνωσης τεχνικών προβλημάτων, ενώ παράλληλα προσφέρουν άμεση πρόσβαση για κάθε μέλος του πληρώματος στο δυναμικό της πλοιοκτήτριας εταιρείας στη στεριά. Κανείς μπορεί να βρίσκεται χιλιάδες χιλιομέτρων μακριά από ένα πλοίο και να εκτελεί εργασίες συντήρησης ή επισκευής του με πρωτοφανή ταχύτητα, αξιοπιστία καθώς η πληροφορία που λαμβάνει και μεταδίδει διακινείται, κυριολεκτικά, σε πραγματικό χρόνο.

Τι είναι το KyotoCoin και τα Carbon Credits και πώς χρησιμοποιούνται; Πώς ξεκινήσατε να ασχολείστε με τα NFTs;

Το carbon credit στην ουσία είναι ένα πιστοποιητικό που αντιπροσωπεύει την αφαίρεση ενός μετρικού τόνου διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρά. Όταν κάποιος αγοράζει carbon credits, τα έσοδα χρηματοδοτούν περιβαλλοντικά έργα που μειώνουν τις εκπομπές διοξειδίου.

Αρχικά οι αγορές carbon credits εμφανίστηκαν το 1997, όταν το IPCC ανέπτυξε μια πρόταση πίστωσης άνθρακα για τη μείωση των εκπομπών, ευρέως γνωστή ως το Πρωτόκολλο του Κιότο. Στο Πρωτόκολλο συμμετέχουν 189 κράτη, κι έχουν δεσμευτεί να λαμβάνουν στοχευμένα μέτρα για να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα.

Το δίκτυο του Κιότο -το οποίο είναι ένα ολοκληρωμένο και αποκεντρωμένο οικοσύστημα για την παγκόσμια βιομηχανία των carbon credits- έχει δημιουργήσει τα μέσα για να διευκολύνει την ουσιαστική μείωσης των εκπομπών από τη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Ο χώρος των NFTs είναι κάτι καινούργιο για μένα, όμως η συνεχής αναζήτηση και ανάγκη μου για αναβάθμιση με οδήγησε στο να αναζητήσω περισσότερες πληροφορίες για τα κρυπτονομίσματα, το Web3, το Metaverse, είναι τομείς που στο άμεσο μέλλον θα βρίσκονται στη καθημερινότητα μας.

Πείτε μας λίγα λόγια για το ρόλο του ESG στη σύγχρονη ναυτιλία. Ποιες στρατηγικές ESG είναι οι πιο αποτελεσματικές και ουσιαστικές στα πλαίσια της βιώσιμης ανάπτυξης;

Το φαινόμενο της υπερθέρμανσης του πλανήτη είναι ένα θέμα που μας απασχολεί χρόνια. Η Ναυτιλία ευθύνεται για το 3% περίπου των ετήσιων παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (IMO, 2018), και ο IMO δηλώνει ότι οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στη ναυτιλία πρέπει να μειωθούν τουλάχιστον κατά 50% έως το 2050.

Η εφαρμογή της βιώσιμης ανάπτυξης στη ναυτιλία μπορεί να επιτευχθεί με άμεσα, κατασταλτικά, αλλά κυρίως ελεγκτικά μέτρα, θέτοντας ένα κανονιστικό πλαίσιο με στόχο τη μείωση των εκπομπών καυσίμων των πλοίων και την ασφαλή διαχείριση έρματος και καταλοίπων στους λιμένες. Πρέπει να δοθεί έμφαση στις νέες τεχνολογίες και στους καινοτόμους τρόπους διαχείρισης που αναπτύσσονται (πιο αποδοτικό σχεδιασμό των πλοίων, αποτελεσματικότερη πρόωση και χρήση εναλλακτικών καυσίμων, όπως βιοκαύσιμα, ηλιακή ή αιολική ενέργεια κ.α.).

Στα επόμενα χρόνια θα μας απασχολήσει ιδιαίτερα η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων, είτε μέσω νέων σχεδιασμών είτε εναλλακτικών τεχνολογιών διαχείρισης, θέτοντας έτσι τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις για τη βιώσιμη ναυτιλία.