BODY POSITIVITY

«A small history of fashion»

Το κίνημα body positivity και η Μόδα

Το body positivity κίνημα, το οποίο παίζει έναν πολύ σημαντικό ρόλο στο πως οι διάφορες βιομηχανίες «συνομιλούν» με τον τελικό καταναλωτή, συνδεόταν από πάντα με την βιομηχανία της Μόδας. Η Μόδα, που εκτείνεται σε πάρα πολλούς τομείς, έχει πολύ μεγαλύτερη δύναμη από όση πιστεύαμε πριν κάποια χρόνια, στο να επηρεάζει τον κόσμο προς μια θετική αλλαγή στάσης.

Το κίνημα έχει εξελιχθεί σε ένα από τα μεγαλύτερα push-backs εναντίον της έλλειψης διαφορετικότητας και της θετικής εικόνας του εαυτού μας. Στον πυρήνα του το body positivity είναι η ιδέα ότι όλοι οι άνθρωποι θα έπρεπε να έχουν μια θετική εικόνα του σώματός τους, με το κίνημα να «επιτίθεται» στον τρόπο που η κοινωνία προμοτάρει μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς. Όλοι οι σωματότυποι, όλα τα μεγέθη, όλα τα άτομα με αναπηρία, όλες οι φυλές και όλα τα φύλλα πρέπει να εκπροσωπούνται ισάξια, διότι όλοι αξίζουμε εκπροσώπησης στην Μόδα, όλοι ντυνόμαστε και όλοι θέλουμε να εκφραζόμαστε μέσα από τα ρούχα μας.


Το πρόβλημα της «μη εκπροσώπησης»


Για πάρα πολλά χρόνια -δυστυχώς- η βιομηχανία της Μόδας χρησιμοποιούσε κατά κύριο λόγο λευκά, αδύνατα, νεαρά, θηλυκά μοντέλα στις πασαρέλες, στα περιοδικά, στις διαφημίσεις των νέων συλλογών στην τηλεόραση ή στα social media. Όταν έγιναν όμως έρευνες και τα αποτελέσματα έδειξαν πως οι άνθρωποι επηρεάζονται αρνητικά από όλο αυτό, τότε ξεκίνησε για τα καλά η αντίδραση.

Το πώς ο κάθε ένας από εμάς αισθάνεται και σκέφτεται για το ίδιο του το σώμα είναι ένα μεγάλο πρόβλημα σε πολλές κοινωνίες του ανεπτυγμένου κόσμου. Τα άτομα τα οποία σκέφτονται αρνητικά για το σώμα τους είναι πιο πιθανό να παρουσιάσουν κατάθλιψη, διαταραχές άγχους και διατροφικές διαταραχές. Από τους βασικούς υπεύθυνους για την χαμηλή αυτοπεποίθηση –ιδιαίτερα των γυναικών- είναι τα social media και η βιομηχανία της Μόδας.

Οι σημαντικές προσπάθειες αποτέλεσαν τη βάση του κινήματος

Το Victorian Dress Reform Movement δημιουργήθηκε το 1850-1890, που ήταν ένα από τα πρώτα του είδους, είχε στόχο να τερματίσει το σκληρό trend του να «τροποποιούν» οι γυναίκες το σώμα τους μέσα από σφιχτούς κορσέδες, ενώ ταυτόχρονα οι γυναίκες της εποχής έδιναν την μάχη τους ώστε να μπορούν να φορούν και αυτές παντελόνια. 

Στη συνέχεια το 1969 στην Αμερική δημιουργήθηκε το National Association to Advance Fat Acceptance για να βοηθήσει στο να μπει ένα τέλος στην διάκριση λόγω βάρους και να αλλάξει τον διάλογο μεταξύ της παχυσαρκία και της υγείας. 

Στη δεκαετία του 1990 το body positivity έκανε φόκους περισσότερο στο να δημιουργήσει ένα μέρος όπου άτομα όλων των μεγεθών θα μπορούσαν να συναντιούνται και να ασκούνται.

Το body positivity κίνημα όμως πραγματικά εκτοξεύθηκε κάπου κοντά στο 2010 με την άνθιση των social media. Η βιομηχανία της Μόδας όσο περνάει ο καιρός γίνεται όλο και περισσότερο συμπεριληπτική όσον αφορά στο body positivity. Ενώ πάντα υπήρχαν καταναλωτές που δεν τους απασχολούσε η ιδέα του body positivity και ούτε ήταν καν μέσα στο κοινό που θα μπορούσε να απευθύνεται όλο αυτό, τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια συλλογική αντίληψη των καταναλωτών όσον αφορά στα brands και τον τρόπο που παρουσιάζουν τα σώματα των ανθρώπων. Τεράστια θετική εξέλιξη.

Ο όρος «plus-size»

Η πρώτη φορά που ο όρος plus-size χρησιμοποιήθηκε ήταν από ένα αμερικάνικο γυναικείο brand ρούχων, το Lane Bryant. Η ιδρύτρια του brand, η Lena Bryant, όντας χήρα και μητέρα ενός αγοριού, συντηρούσε τον εαυτό της και το παιδί της ράβοντας ρούχα για εγκυμονούσες και λεχώνες. Σύντομα έγινε γνωστή για την ποιότητα των υφασμάτων της και αποφάσισε να ξεκινήσει να διαφημίζεται ως brand για «Misses-plus-sizes», το 1922. Μετά από 5 χρόνια, έκοψε το «misses» από την διαφήμιση, αφήνοντας μόνο τον όρο που γνωρίζουμε μέχρι και σήμερα.

Δυστυχώς μέχρι το 1980 τα πράγματα δεν άλλαξαν και πολύ, αφήνοντας τους plus-size πελάτες χωρίς πολλές επιλογές. Μέχρι που η Max Mara ξεκίνησε το brand Marina Rinaldi, ένα από τα πρώτα high-end brand μόδας για plus-size γυναίκες.

Το 2010 όμως ήταν η χρονιά που το plus-size έγινε -επιτέλους- mainstream με την βοήθεια των social media και της ενημέρωσης.

Τα plus-size μοντέλα που μετέφεραν το μήνυμα

Αν μπορούμε να πούμε ότι ένα μοντέλο ήταν το πρώτο plus-size μοντέλο, τότε αυτή δεν είναι άλλη από την Emme. Αυτή η πρωτοπόρος γυναίκα ήταν το πρώτο plus-size μοντέλο που έκλεισε ποτέ συμφωνία για beauty καμπάνια με την Revlon το 1998. Επίσης ήταν το πρώτο plus-size μοντέλο που επιλέχθηκε από το People Magazine για την λίστα με τα 50 Most Beautiful People το 1994.

Το 2006 η Marquita Pring περπάτησε για τον Jean-Paul Gaultier στο ανοιξιάτικο show του στο Παρίσι, ενώ η Denise Bidot έγινε το πρώτο plus-size μοντέλο που περπάτησε σε δύο show της New York Fashion Week το 2014.

Η Αυστραλή Robyn Lawley έγινε το πρώτο plus-size μοντέλο που εμφανίστηκε ποτέ σε καμπάνια του Ralph Lauren και το 2013 «τελείωσε» μόνη της το ανθυγιεινό social media trend «thigh gap».

Και φυσικά δεν μπορούμε να ξεχάσουμε την Ashley Graham, που έγινε το πρώτο plus-size μοντέλο που κόσμησε το εξώφυλλο του Sports Illustrated-swimsuit edition το 2016 και το 2017 το εξώφυλλο της Vogue.



Αλλαγή πλεύσης και αγάπη προς τις γυναίκες

Το concept της συμπερίληψης πρέπει να αγγίζει κάθε τομέα ενός brand, ενώ δεν πρέπει να θεωρείται μόνο ως μια ευκαιρία για καλή δημοσιότητα. Οι πελάτες πλέον αισθάνονται καλά με τον εαυτό τους και βλέπουν την μόδα όχι σαν κάτι που πρέπει να καταπιεστούν για να γίνουν μέρος, αλλά σαν κάτι που πρέπει να αλλάξει ώστε να τους ταιριάζει. 

Οι ημέρες όπου τα plus size ρούχα ήταν βαρετά,  άχρωμα και με αδιάφορες φαρδιές γραμμές έχουν τελειώσει για τα καλά. Τα brands πλέον έχουν στο μυαλό τους την αληθινή γυναίκα, που μπορεί να είναι πολύ ψηλή, πολύ κοντή, μπορεί να έχει κοιλίτσα και να αισθάνεται άνετα φορώντας ένα crop top. Αυτή την πελάτισσα πρέπει να ικανοποιήσουν. Αυτή την πελάτισσα ικανοποιεί από το 1987 με μεγάλη επιτυχία και αγάπη η mat fashion. Η πρωτοπόρος fashion εταιρεία στο κομμάτι του plus size στην Ελλάδα. Την εποχή όπου ξεκίνησε τη λειτουργία της η mat fashion δεν υπήρχαν plus size μοντέλα στην Ελλάδα. Εντοπίζοντας αυτήν την έλλειψη, έβρισκε και εκπαίδευε νέες κοπέλες plus size, ώστε να μαθαίνουν, πάντα σύμφωνα με τα παγκόσμια πρότυπα. Και έτσι σιγά σιγά το ελληνικό κοινό εκπαιδεύτηκε και αγάπησε τη mat fashion.

Με σύνθημα το body positivity και πρωτοστατώντας στην παγκόσμια τάση, που θέλει τη μόδα να μην περιορίζεται από μεγέθη και σωματότυπους, η mat fashion δημιουργεί εδώ και τέσσερις δεκαετίες μοντέρνα σύνολα, τα οποία αγκαλιάζουν κάθε γυναίκα και την ενθαρρύνουν να αναδείξει τη μοναδική προσωπικότητά της. Διότι μέσα από τη μόδα εκφραζόμαστε και αυτό το ξέρει καλά η mat fashion. Εκφραζόμαστε χωρίς να χρειαστεί να μιλήσουμε και το αίσθημα της συμπερίληψης είναι πραγματικά μοναδικό.

Η αλλαγή της εταιρικής της ταυτότητας ισοδυναμεί με ένα πλήρες rebranding. Η mat fashion γυρίζει σελίδα στην ιστορία της με νέο, ανανεωμένο λογότυπο, υιοθετώντας μία νέα φιλοσοφία, η οποία υμνεί την γυναικεία μοναδικότητα, όπως και κάθε μοναδικό χαρακτηριστικό της προσωπικότητας, που συμβάλει στη διαμόρφωση κάθε σύγχρονης γυναίκας. Διότι η σύγχρονη γυναίκα θέλει να αισθάνεται δυνατή, θηλυκή, αποδεκτή και πάντα «γυναίκα». Με το νέο κεντρικό μήνυμα ‘Charismatic Life’, στόχος της εταιρείας είναι να τιμήσει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά, που αναδεικνύουν καθημερινά τα ξεχωριστά χαρίσματα κάθε γυναικείας προσωπικότητας. Μερικές γυναίκες είναι πιο girly, άλλες πιο femme fatale, άλλες είναι μητέρες, άλλες καριερίστες, άλλες αθλήτριες, άλλες fashion-ίστες και άλλες ένας συνδυασμός όλων των παραπάνω. Μέσα από το ταξίδι της στη μόδα, κάθε γυναίκα βρίσκει το δικό της, ιδιαίτερο στιλ που τη βοηθά να εκφράσει τον πραγματικό εαυτό της στους άλλους και να ολοκληρώσει την ταυτότητά της.

Έμπρακτα λοιπόν η mat fashion επανασυστήνεται σε όλες τις mat fashionistas, που θέλουν να αισθάνονται μοναδικές, θηλυκές, όμορφες και άνετες, μα πάνω από όλα ο εαυτός τους. Μοναδικός σκοπός της καθημερινά, η δημιουργία συλλογών υψηλής αισθητικής και ποιότητας, με μοντέρνα, updated ρούχα σε μεγάλα μεγέθη. Οι επιλογές πολλές και οι συνδυασμοί ακόμα περισσότεροι. Looks που κλέβουν τα βλέμματα!

Τέλος η mat fashion θέλοντας να είναι πάντα σύμφωνη με τις τάσεις της παγκόσμιας μόδας και της βιωσιμότητας αυτής, έχει ήδη υιοθετήσει την παραγωγή νέων οικολογικών σειρών ένδυσης, από ανακυκλωμένα υλικά και οργανικές ύλες. Υπάρχει ακόμα δρόμος για να καταφέρει να γίνει η μόδα βιώσιμη παγκοσμίως και η εταιρεία είναι ιδιαίτερα περήφανη που αποτελεί ένα μικρό λιθαράκι σε όλη αυτήν την προσπάθεια.

Κατάφερε η mat fashion να μας συγκινήσει ακόμα μια φορά με την αγάπη της προς τις γυναίκες; Τα κατάφερε! Πάντα πρωτοπόρος και πάντα δίπλα σε όλες τις γυναίκες.

Ο Λεωνίδας Μονέδας, CEO της mat fashion, σε δήλωσή του ανέφερε: «Καθώς πλησιάζουμε στη τεσσαρακοστή επέτειο από την ίδρυση της εταιρείας, επιθυμούσαμε να αναδείξουμε μία νέα, τολμηρή και ενιαία εταιρική ταυτότητα για τη mat fashion, με ξεκάθαρο όραμα για το μέλλον. Στόχος μας είναι η νέα αυτή εικόνα, να επισφραγίσει την ταχεία υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού με γνώμονα την εξωστρέφεια σύμφωνα πάντα με τα νέα και διαρκώς μεταβαλλόμενα δεδομένα της μόδας παγκοσμίως».


photos: GETTY - splashnews